Var god dröj
Logga in

Hjälp

Hur du kommer igång med Solvata

Vi eftersträvar att våra tjänster ska vara så enkla som möjligt att använda. Vi utvecklar oss ständigt efter kundernas önskningar och idéer för att nå effektivaste användning av tjänsten. Det viktiga är att du som kund ska ha möjligheten att fokusera på ditt företags väsentliga arbete och inte på administration.

 

Utbetalningsuppgifter

När du använder Solvatas tjänster kommer era fakturor att inbetalas av era kunder till Solvatas klientmedelskonto. Därefter kommer vi i vår tur att inbetala summan till kontot ni angivit i era kontouppgifter. Solvata Finans AB följer finansinspektionens bestämmelser vid kontroll av vår kund; att den juridiska personen kunden angivit finns och är korrekt. För att Solvata Finans AB ska kunna kontrollera en ny kund behöver kunden överföra 1 SEK  till Solvata Finans AB. När du för över pengarna ska du som referens ange ditt företagsnamn. Efter genomgången kontokontroll kommer Solvata Finans AB att utbetala dina fakturasummor som inkommit från dina kunder. Ha i beaktande att en överföring kan ta över en bankdag att genomföra.

Om du ändrar dina kontouppgifter måste du meddela Solvata Finans AB detta.

 

Kostnad för Solvatas tjänster

Solvata Finans AB fakturerar alltid sina kunder i slutet av varje månad efter deras användning av Solvatas tjänster. Kostnaderna beror på vilken tjänst du väljer och vilka tilläggstjänster du väljer till dem. Här nedan listas priserna.

*Automatisk påminnelse via e-post ingår kostnadsfritt.
Tjänst Pris ex. moms
Faktura via e-post (e-faktura)* 10,00 SEK
Faktura via vanligt brev* 18,50 SEK
Faktura via både e-post och vanligt brev 20,00 SEK
Påminnelse via e-post 10,00 SEK
Påminnelse via vanligt brev 18,50 SEK
Påminnelse via både e-post och vanligt brev 20,00 SEK
Inkasso* 180,00 SEK
Ändring av faktura 20,00 SEK
Kreditering avfaktura 20,00 SEK
Fakturaköp, 5% av fakturans belopp -

 

Solvata vill att du som är i starten av ditt företagande ska ha så små utgifter som möjligt. Därför får du som kunde två gratis e-fakturor i månaden.

Etablerade företag har självklart samma erbjudande och får njuta av de två gratis e-fakturorna varje månad. 

 

Inne i tjänsten

När du skapat ett konto hos Solvata är du inte långt ifrån att kunna använda våra tjänster. Du som kund kommer ha möjligheten att skicka fakturor direkt, om du så önskar, efter att du fyllt i de obligatoriska uppgifterna.

När du skapat och skickat en faktura kan du göra en kontokontroll på ditt bankkonto samtidigt som du skickat ut dina fakturor.

Har du några problem att använda någon av Solvatas tjänster kan du när som helst kontakta vår support » så bistår vi dig direkt.

Uppstår något fel på din faktura kan du ändra den med ett enkelt klick.

Du behöver inte alltid skicka din faktura direkt utan kan spara dina fakturor i förberedande syfte. Fakturorna sparas då i utkorgen.

 

Kommer fakturan fram?

För att du som kund ska veta att din e-faktura har kommit fram finns det en kategori bland statistiken som heter mottagna e-fakturor. Du kan även se vilka som öppnat sina fakturor och vilka som inte gjort det.

Öppnar din kund inte sin e-faktura kan det bero på att det kan vara fel e-postadress, då bör du ändra e-postadressen som du kan göra på "Ändra faktura". Samma funktion gäller ifall fakturan studsar hos mottagaren. Som kund meddelas du direkt via kontot och e-post om din e-faktura har studsat.

e-fakturan skickas i form av ett e-brev med e-fakturan bifogad som PDF-fil. 

 

Kunder och tjänster

Kunder och tjänster kan du enkelt lägga till och redigera när du skapat ett konto hos Solvata. Det finns inga begränsningar på antalet kunder och tjänster du kan ha utan det är bara lägga till det du som kund vill ha.

 

Fakturan betald med andra metoder

Om din kund betalt dig på annat sätt än att betala in till vårt klientmedelskonto kan du enkelt själv gå in och markera din faktura som betald.

 

Dina kunder

Du som kund hos Solvata kan aldrig ta bort kunddata du lagt in på Solvata. Det är för att vi ska kunna ha information och dokumentation ifall något olagligt har skett.

 

Företagsuppgifter

När du som kund ändrar något som påverkar Solvatas tjänster kommer det att synas vid bruket av tjänsten vid nästa användning.

 

Påminnelse och dröjsmålsränta

Är helt upp till dig som kund. Möjligheterna finns att lägga till tjänsterna hos Solvata, men inte ett krav. Vi rekommenderar att ni använder möjligheterna, men ni är fria att inte använda dem. Dessa val väljer ni vid skapandet av själva fakturan.

 

Pris för din vara/tjänst

Du sätter självklart priset på dina produkter själv och kan när som helst ändra priset på dina produkter/tjänster. Du ändrar priset vid alternativ Tjänster och Produkt under Mina sidor.

 

Din logotyp

Du kan enkelt ladda upp ditt företags logotyp hos Solvata. När du är inloggad hos Solvata kan du ladda upp din logotyp i Kontoinformation under Mina sidor.

 

Lösenord

Du kan vid borttappandet av lösenord eller av säkerhetsskäl byta ditt lösenord vid inloggningsmenyn med rubriken Glömt lösenord. När du bytt lösenord kommer du få ett bekräftelse via e-brev som meddelar att du bytt lösenord. Det nya lösenordet kommer inte finnas i e-brevet utan du måste själv som kund memorera eller skriva ner.

 

Återkommande fakturor

Har du återkommande fakturor kan du schemalägga dem hos Solvata för att dem ska fungera utan att din inblandning.

 

Användare

Hos Solvata kan ditt företag ha flera användare med olika behörigheter. Det är för att du som kund ska ha möjligheten att bredda användningen av Solvatas tjänster till hela företaget. Detta kostar självklart inget extra utan ingår i Solvatas grundutbud. De kategorier som finns är Huvudanvändare som inte har några begränsningar i bruket av Solvatas tjänster. Administratör är andra gruppen som har tillgänglighet till allt, förutom ändringar av dina företagsuppgifter och användargrupper. Sista kategorin är Säljare som kommer ha möjligheten att utföra Solvatas tjänster och lägga till kunder, men inget mer.

 

Användning av tjänsten fakturahantering

När du använder tjänsten fakturering har du vissa tillval som du kan lägga till utan kostnader. Tillvalen är Fakturaavgift och Fakturanummer.

  • Fakturaavgiften är något du lägger till själv; du bestämmer både summan och om den ska läggas till. Den finns tillgänglig vid skapandet av en faktura.
  • Fakturanummer är något du själv väljer; antingen startar du fakturanumret från början eller så anger du den siffra du vill fortsätta på. Även detta gör du vid skapandet av fakturan. Anges inget eget nummer så genereras ett fakturanummer baserat på det senaste fakturanumret.

Valutor som används inom Solvatas tjänster är enbart SEK, det vill säga svenska kronor. Någon annan valuta är icke godkänd.

Om din kund betalar en annan summa än den summa som angivits på fakturan löser vi det på två sätt.

  • Om för lite pengar har betalts för fakturan kommer vi att sända de pengar som kommit in till dig och starta en återbetalningsprocess med din kund, beroende på om ni har valt tillvalet påminnelser eller inte. Om kunden har betalat, men inte hela summan, kommer ingen dröjsmålsränta att krävas av er kund.
  • Om er kund betalat för mycket till er kommer vi att utbetala er den summan fakturan avser för att sedan skicka ut en utbetalningsavi till er kund med den överstigande summan.

När du använder tilläggstjänsten Påminnelseavgift så får kostnaden för privatpersoner max vara 60 SEK och för företag 450 SEK. När du använder denna tjänst kan du själv välja när en påminnelse ska skickas till er kund efter att fakturan har förfallit.

Vid användning av RUT och ROT följer du de enkla hänvisningarna som finns vid skapelsen av fakturan.

Det har uppkommit nya regler om hur fakturering ska genomföras idag.

Du måste alltid ange ditt och kundens namn i dess fullo, att skriva förkortningar eller liknande är inte godkänt. Är det ett aktiebolag ska du skriva ut dess fulla namn och adress.

Organisationsnummer ska alltid anges på fakturan. Det får inte finnas några frågetecken på vad fakturan avser för arbete eller produkter därför måste det finnas en noggrann specifikation i form av mängd och utsträckning.

Ett fakturanummer måste alltid finnas gemensamt med ett leveransdatum för utfört arbete. Är, till exempel, det utförda arbetet svårt att exakt datum för leveransen kan du välja en hel månad som leveransdatum. Innehåller fakturan flera leveranser måste ett leveransdatum finnas för varje leverans.

Fakturadatum ska alltid finnas på fakturan samt bank- eller postgironummer som betalningen ska ske till. Vid en kontoöverföring ska bank och kontonummer anges. Nödvändig information att uppge är beskattningsunderlag och skattesats. Beskattningsunderlaget är det som beräknas vid mervärdesskatt.

Vid momsskattesats och momsfri omsättning ska det specificeras i fakturan. Information som ska finnas med på fakturan är enhetspriser exklusive skatt och om enhetspriset har rabatterats eller satts ner i pris. Om företaget har en F-skattesedel ska det anges samtidigt som momsregistreringsnumret ska anges och momsbeloppet på fakturan.

Vid användning av dröjsmålsränta måste den informationen finnas på fakturan, finns inte den informationen har du ej rätten att använda dig av dröjsmålsräntan.

Vid tillfällen då köparen ska redovisa momsen (omvänd skatteskyldighet) ska fakturan innehålla köparens momsregistreringsnummer. Information om varför säljaren inte tar momsen ska finnas på fakturan.

 

Solvata

Solvata Finans AB följer lagen 1944:181 om redovisningsmedel. Lagen innebär att Solvata Finans AB särskiljer våra egna tillgångar från våra kunders. Därför har Solvata Finans AB ett klientmedelskonto för våra kunder. En annan anledning till att Solvata Finans AB använder sig av klientkontot är att vi vill underlätta för våra kunder.

Solvata Finans ABs kunder använder sig av olika metoder innan de är godkända att börja Solvata. Vid starten av användandet av Solvata får alla kunder en sak gemensamt. De använder samma metoder för att veta vilka som har betalat och hur mycket, och all annan information därtill; metoden är Solvata. Kunders information finns enkelt att hämta hos Solvata, tack vare klientmedelskontot.

Tyvärr är det inte möjligt för företag utanför Sverige att använda sig av Solvata, men vi siktar självklart på att hjälpa den utländska marknaden också.

Solvata betalar dina inbetalningar så fort Solvata Finans AB fått in pengar till matchande klientmedelskonto. Solvata Finans AB kan inte hållas ansvarig för att oförutsedda problem uppstår som kan leda till en fördröjd utbetalning. Ett exempel på det kan vara om kunden underlåtit sig att ange korrekt OCR-nummer. Avsaknad av OCR-nummer förlänger väntetiden då vi manuellt utreder var betalningen kommer ifrån. Även om vi betalar ut dina pengar samma dag, då allt har gått rätt till, kan det ta upp till 3 dagar innan pengarna når ditt konto.

Öppettider

Måndag-Fredag: 08-17

Kontaktdata

Adress Kungsgatan 70E
Postnr 753 18
Ort Uppsala
e-post info@solvata.se
Telefon 018-800 00 99

Våra tjänster

  • Bokföring
  • Fakturahantering
  • Fakturaköp
  • Inkasso
Solvata använder cookies för din bekvämlighets skull. Genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies. Läs mer
x